Presente un nou ítem alliberat en
aquesta oportunitat de TIMSS advanced. La qüestió, que va ser plantejada en l'edició de 1995 és la següent:
La figura de baix mostra una classe
especial d'atracció en un parc d'atraccions. Quan l'atracció
comença a rotar al voltant del seu eix central el pis cau lentament
però no ho fa la persona en l'atracció, de manera que queda en
contacte amb la paret del cilindre i en repòs respecte aquesta
paret. Els peus de la persona no toquen terra.
Quin dels següents diagrames
representa millor les forces actuant sobre la persona?
La resposta correcta és la A. I les
forces que actuen sobre la persona són la normal, el fregament i el
pes.
Aquesta pregunta que TIMSS l'etiqueta
dins de teoritzar, analitzar i resoldre problemes només va ser
contestada correctament per un 20% dels estudiants de tot el món que
van fer la prova.
La veritat és que sorprèn el baix
percentatge d'alumnes que van encertar i això hauria de fer
reflexionar a tots aquells que pensen que qualsevol temps passat va
ser millor (recorde que aquesta pregunta va estar plantejada l'any
1995).
Em pareix interessant com està plantejada la qüestió. Una altra possibilitat seria només donar a la persona i fer que dibuixaren les forces. Està clar que l'alumnat ha de tindre clar quina és cada força. Hi ha dos opcions amb dos forces, la B i la D en que la persona acabaria tocant terra perquè no hi ha cap força que s'opose al pes. És interessant que vegen que el fregament i la normal estan íntimament relacionades. Crec que l'alumnat també pot tindre dificultats si sempre ha treballat en plans horitzontals o inclinats i no té massa clar que per a qualsevol superfície la normal és sempre perpendicular a la superfície.
Sorprenentment per a mi la resposta més
repetida a nivell internacional va ser la B amb un 50,5% de les
respostes. Això implica que els estudiants no tenen massa clar que
és l'acceleració normal. Supose que és perquè històricament
molts llibres parlaven de l'acceleració centrífuga i molts
estudiants mai tenien clar el tipus de forces que hi havia en
exemples com el tractat.
A la qüestió se li pot traure més
partit. Donat que la persona està en repòs respecte a la paret que
està en contacte igual es podria preguntar si algunes de les forces
que hi ha dibuixades són igual i per què. També és interessant
preguntar si el moviment és accelerat i en cas de que ho siga quin
tipus d'acceleració hi ha (tangencial, normal o les dos). La veritat
és que la qüestió dóna molt de joc.
Nota: Aquesta qüestió l'he agafada
de la pàgina de TIMSS i no té cap propòsit comercial, només
educatiu i per això l'he publicada en aquest bloc. És una pregunta
alliberada per TIMSS i com sempre el meu reconeixement. Moltes gràcies per a ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada