En
aquesta segona entrada sobre el llibre Assessment 3.0 de Mark Barnes s'analitzen els capítols 4, 5, 6 i 7 del llibre.
Capítol
4. Experiència en un institut.
El
capítol 4 narra quan aquesta experiència d'una classe sense notes
es duu a terme en un institut en Texas. S'agafa un grup d'alumnes,
molts d'ells que no acaben d'anar bé i es veu com van progressant.
El millor de tot és que aquestos alumnes quan s'enfronten a una
prova externa rendeixen molt que en una classe amb notes. En el
capítol està molt bé com s'analitza com alguns alumnes avancen.
Capítol
5. Involucrant als estudiants.
En
aquest capítol s'analitza en la importància d'involucrar a tots els
estudiants en aquest mecanisme. Quan més diàleg hi haja entre
professor i alumnes major serà l'aprenentatge d'aquestos. Una part
molt interessant és quan l'autor explica com amb uns determinats
ítems preparats se li pot donar feedback molt ràpidament a molts
alumnes. També destacable que l'alumnat va construint un portfoli
amb les seues dificultats i com les va superant. A partir d'ací hi
ha un testimoni molt important de com evolucionen els alumnes. També
es veu com si molts professors treballen d'aquesta manera es poden
elaborar informes molt complets que algunes universitats americanes
comencen a acceptar per entrar en elles.
Capítol
6. Retroalimentació en el món digital.
L'autor
comenta com ha ant utilitzant, al principi, alguna plataforma LMS
(del tipus de moodle, però ell utilitzava una altra. Després ho va
combinar amb la construcció de blocs per part de l'alumnat en
aplicacions externes a la plataforma LMS per a que tot resulte més
atractiu. Finalment també analitza com utilitzar xarxes socials, com
twitter o instagram, per interaccionar amb els alumnes. Està clar
que ben utilitzat el món digital és una gran manera d'interaccionar
amb l'alumnat.
Capítol
7. Consells per a l'èxit.
En
aquest capítol l'autor dóna alguns consells per aplicar aquest
mètode amb èxit. Resulta important involucrar a altres professors,
als alumnes i als pares en aquesta manera d'avaluar, que
responsabilitza a l'alumne i el posa com a líder del seu propi
aprenentatge. També és molt important autoanalitzar-se per cada
vegada anar donant una millor retroalimentació als alumnes.
Al
final el llibre té una conclusió i uns apèndixs on es troben
fitxes molt útils si es vol treballar amb aquesta idea de
l'aprenentatge sense notes.
Personalment
m'ha resultat una lectura molt interessant. El fet de posar
l'avaluació formativa en primer pla resulta molt interessant.
Relacionat amb aquest llibre he trobat dos lectures més que poden
ser interessants i les pose en la meua agenda. Són:
- Teaching Students to Self-Assess: How do I help students reflect and grow as learners? de Starr Sackestein
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada