Si en Espanya es parla d'avaluacions
internacionals una paraula ve a la ment: PISA. Pot ser algú parle de
TIMSS i si se li pregunta que és dirà que una avaluació
internacional que en Espanya li tocaria passar a classes de 4t de
primària. I és veritat, perquè aquesta és l'avaluació més
coneguda de TIMSS, però hi ha dos més menys conegudes. TIMSS 2 que
es passa a alumnes de 2n d'ESO i que inclou una prova de competència
científica i TIMSS advanced que només incorpora proves de
matemàtiques i física per a alumnes d'últim any d'institut. Com a
professor de física i química m'interessa molt TIMSS en les seues
tres modalitats perquè les qüestions i els anàlisis que es fan
d'aquestes proves em pareixen que poden ser un punt de millora al meu
treball. No és que siga un fanàtic de les avaluacions
internacionals. Sé que aquestes proves tenen molts detractors i
estic d'acord en molts d'ells, però en aquest bloc el que vaig a fer
és tractar d'aprofitar el que de positiu tenen aquestes avaluacions i em pareix que són moltes coses.
De fet, he tornat a escriure després de tres anys en aquest bloc
perquè vinc de fer un MOOC amb el INEE anomenat #preguntasPISA i
m'ha resultat molt interessant.
Als professors de ciències ens
ha d'interessar a la força TIMSS perquè les seues sigles volen dir
Trends in International Mathematics and Science Study. Per tant
s'encarrega de comparar com ho estan fent alumnes de diferents països
a nivell de competències científica i matemàtica. Espanya ha
participat fins ara només en el TIMSS de primària, però en 2015 participarà
per primera vegada en TIMSS adavanced. Aquesta prova només s'ha fet
dos vegades fins ara: en 1995 i 2008. En 2015 serà la tercera
edició. Si
vols saber més com serà aquest examen tant en física com en
matemàtiques ací tens un enllaç amb tota la informació en anglés
de la prova.
Si em centre en la part de física dir
que en TIMSS advanced hi ha preguntes sobre mecànica, termodinàmica,
electricitat i magnetisme, ones i física atòmica i nuclear. Les
qüestions que posen són de coneixement, raonament i aplicació.
Però com utilitzar les qüestions de TIMSS en l'aula? A mi
personalment després de fer el MOOC #preguntasPISA em pareix que la
millor manera és utilitzar-les com a punt de partida per dissenyar
una activitat o per enriquir alguna de les tasques que ja tenim
preparades. A més, com cada pregunta inclou una guia de codificació
que et diu quines respostes són correctes, quines no i perquè poden
ser molt interessants per fomentar l'autoavaluació i la coavaluació.
Aquestes qüestions també són interessants perquè permeten
adaptar-les. Per exemple, tot el que hi ha lliberat del TIMSS de
primària pot ser molt útil modificat un poc per al primer cicle de
l'ESO.
Tot
el que el ministeri té sobre TIMSS alliberat el pot trobar ací.
De moment no té res sobre TIMSS advanced alliberat en castellà,
però
si en anglés. Personalment pense treballar a partir del material
alliberat de TIMSS (també de PISA) i aniré
penjant en aquest bloc algunes de les coses del que faré.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada