dimarts, 30 de desembre de 2014

TIMSS advanced. Una avaluació internacional per a la física i les matemàtiques en l'últim curs d'institut.

Si en Espanya es parla d'avaluacions internacionals una paraula ve a la ment: PISA. Pot ser algú parle de TIMSS  i si se li pregunta que és dirà que una avaluació internacional que en Espanya li tocaria passar a classes de 4t de primària. I és veritat, perquè aquesta és l'avaluació més coneguda de TIMSS, però hi ha dos més menys conegudes. TIMSS 2 que es passa a alumnes de 2n d'ESO i que inclou una prova de competència científica i TIMSS advanced que només incorpora proves de matemàtiques i física per a alumnes d'últim any d'institut. Com a professor de física i química m'interessa molt TIMSS en les seues tres modalitats perquè les qüestions i els anàlisis que es fan d'aquestes proves em pareixen que poden ser un punt de millora al meu treball. No és que siga un fanàtic de les avaluacions internacionals. Sé que aquestes proves tenen molts detractors i estic d'acord en molts d'ells, però en aquest bloc el que vaig a fer és tractar d'aprofitar el que de positiu tenen aquestes avaluacions i em pareix que són moltes coses. De fet, he tornat a escriure després de tres anys en aquest bloc perquè vinc de fer un MOOC amb el INEE anomenat #preguntasPISA i m'ha resultat molt interessant.


Als professors de ciències ens ha d'interessar a la força TIMSS perquè les seues sigles volen dir Trends in International Mathematics and Science Study. Per tant s'encarrega de comparar com ho estan fent alumnes de diferents països a nivell de competències científica i matemàtica. Espanya ha participat fins ara només en el TIMSS de primària, però en 2015 participarà per primera vegada en TIMSS adavanced. Aquesta prova només s'ha fet dos vegades fins ara: en 1995 i 2008. En 2015 serà la tercera edició. Si vols saber més com serà aquest examen tant en física com en matemàtiques ací tens un enllaç amb tota la informació en anglés de la prova.


Si em centre en la part de física dir que en TIMSS advanced hi ha preguntes sobre mecànica, termodinàmica, electricitat i magnetisme, ones i física atòmica i nuclear. Les qüestions que posen són de coneixement, raonament i aplicació. Però com utilitzar les qüestions de TIMSS en l'aula? A mi personalment després de fer el MOOC #preguntasPISA em pareix que la millor manera és utilitzar-les com a punt de partida per dissenyar una activitat o per enriquir alguna de les tasques que ja tenim preparades. A més, com cada pregunta inclou una guia de codificació que et diu quines respostes són correctes, quines no i perquè poden ser molt interessants per fomentar l'autoavaluació i la coavaluació. Aquestes qüestions també són interessants perquè permeten adaptar-les. Per exemple, tot el que hi ha lliberat del TIMSS de primària pot ser molt útil modificat un poc per al primer cicle de l'ESO.


Tot el que el ministeri té sobre TIMSS alliberat el pot trobar ací. De moment no té res sobre TIMSS advanced alliberat en castellà, però si en anglés. Personalment pense treballar a partir del material alliberat de TIMSS (també de PISA) i aniré penjant en aquest bloc algunes de les coses del que faré.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada