dimecres, 10 de desembre de 2014

L'olla

És un joc i és a la vegada una classe de física i química. Em pareix que és una de les millors que he preparat en els últims cursos. 

El fonament del joc és molt simple: els alumnes treballen en grups i han d'estimat el nombre de bales que caben en l'olla tancada. Per això poden fer els experiments que consideren adients i utilitzar tot el material del laboratori, però mai poden posar bales dins de l'olla. A partir d'aquest moment moment la classe es divideix en tres parts i una norma és fonamental: el professor calla i els alumnes fan.



En la primera part cada grup analitza com resoldre la qüestió i proposen experiments. Després comenten als altres grups els experiments que van a fer i aquestos els fan suggeriments. Després ve la fase més llarga, la dels experiments i per últim cada grup comenta el seu resultat i raona com ha arribat a ell.


El millor de tot és que apareixen molts mètodes diferents per resoldre la qüestió. Alguns utilitzen fórmules matemàtiques (la majoria les utilitza malament), altres mesuren la capacitat de l'olla amb aigua i amb una proveta gran analitzen el nombre de bales que caben en el volum, altres agafen plastilina i fan boles de la mateixa mida que una mida aproximadament i hi ha que els dóna per mesurar la massa de tot. 


Tot açò dóna molt de joc per comentar diferents qüestions de la matèria. La veritat és que el joc seria millor fer-lo en 1r cicle d'ESO, però jo el faig en 3r i dóna molt de joc perquè massa gent segueix confonent la massa i el volum.

Si als alumnes els agrada la classe i el professor veu que la cosa funciona és que anem bé i això passa en l'olla. Quan més jocs com l'olla hi hagen millor.

Per cert, cada olla de les que tinc em va costar 2 euros i aquest és el segon curs consecutiu que faig aquest joc i no serà l'últim. Quins 2 euros més ben invertits.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada