dimecres, 20 de maig del 2015

Escoles creatives de Ken Robinson

En aquesta entrada vaig a fer una breu ressenya del llibre Creative Schools: The Grassroots Revolution That's Transforming Education de Ken Robinson que acabe de llegir. Abans d'entrar en matèria el millor és tornar a veure la seua famosa entrada TED.


Quan em vaig assabentar via twitter que Ken Robinson anava a publicar un nou llibre on el el títol parlava d'escoles creatives vaig pensar que ho havia de llegir sí o sí. Així que no he esperat a que el llibre estiga traduït al valencià o al castellà i l'he llegit ja.

En primer lloc he de dir que el llibre ha respòs a les altes expectatives que tenia dipositades en ell. En aquesta obra Ken Robinson ens parla del canvi que ja s'està produint simultàniament en moltes escoles del món, encara que no siga una revolució encara perquè falta que aquest canvi es produïsca en molts llocs més. L'autor critica durament el sistema de estàndards que estan imposant en molts llocs del món i proposa una educació individualitzada on es partisca de cada persona, dels seus interessos i motivacions. Posa molts exemples reals de com fer açò. Per cert, sense mencionar la paraula LOMCE el llibre és una crítica magistral a aquesta Llei perquè explica perquè un sistema tan estandarditzat no pot ser bo.

Ken Robinson fa una comparativa entre l'escola que ara tenim i l'agricultura i la ramaderia dels últims cent anys que em pareix genial. Diu que les dos van donar grans resultats en el seu dia, però s'ha vist que l'ús de pesticides i la manera en que s'engreixa als animals en espais tancats no és bona. El mateix passa amb les escoles actuals. Així que hi ha que buscar el canvi partint dels interessos i motivacions de l'alumnat. Igual que buscar una agricultura més sostenible cal buscar un sistema educatiu més sostenible.

I no ho vaig a comentar tot perquè seria molt llarg, però l'autor parla del paper que ha de jugar el professorat, les direccions, els pares i les mares. I conta moltes coses més. Així que només et puc donar un consell. Si t'interessa el tema de l'educació aquest és un molt bon llibre i si eres professor seria ideal llegir-lo amb els teus companys de claustre per comentar tot el que diu, perquè reflexionat sobre el que diu el llibre pot ser un molt bon punt de millora.

I com el llibre em va deixar amb ganes de més ara estic llegint Learn Like a Pirate: Empower Your Students to Collaborate, Lead, and Succeed de Paul Solarz, que comentaré en una propera entrada i de moment m'està agradant molt.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada