dilluns, 1 de juny de 2015

Aprén com un pirata

Fa unes setmanes estava pensant en que era clau per al proper curs donar-li més poder als alumnes en la classe de física i química quan vaig descobrir un llibre que parlava d'açò. El llibre, que de moment no està traduït ni al castellà ni al valencià, s'anomena Learn like a Pirate i ha estat escrit pel mestre de primària Paul Solarz. He de dir que em pareix un llibre molt recomanable per a qualsevol que estiga exercint com a professor en qualsevol centre de primària o de secundària i també per a estudiants de magisteri i del master de secundària.

El llibre està inspirat en un altre anomenat Teach Like a Pirate de Dave Burgess, que encara no he llegit, però que ja tinc anotat com una futura lectura. I per què sempre apareix la paraula pirata en aquestos llibres? Això és perquè els pirates sempre volen aventures i necessiten viure en un món on s'aprecie la creativitat. Els agraden els riscos, però al mateix temps entre ells tenen uns codis, estan organitzats i són responsables. Aquestes són les claus en que es basen per dir que una classe hauria d'estar organitzada com els pirates.

Bàsicament una classe liderada per estudiants seria aquella en que aquestos prenen decisions sense consultar-li al professor en cada moment. I com s'aconsegueix això? Es tracta de fomentar les metodologies actives, com ABP, fer una bona proposta de treball col·laboratiu, que el progrés siga més important que les notes, compartir responsabilitats per part de tots els membres de la classe, que l'alumnat s'acostume a ser líders, perquè ho necessitaran i que desenvolupen les competències del segle XXI.

Per aconseguir com fa tot açò Paul Solarz ens obri les portes de la seua classe i es poden agafar moltes idees del que ell fa. Per a mi és molt útil encara que és molt diferent ser un professor de primària que està tot el dia amb el mateix alumnat que un professor de física i química que veu dos hores a la setmana als alumnes. També és molt diferent tindre uns alumnes que poden accedir a ordinadors i ipads dins de les aules que no poder fer-ho, però la filosofia del que fa és molt aprofitable.

És molt interessant llegir el llibre i veure com els estudiants de Paul ja no utilitzen bolis en les classes de ciències. Simplement graven experiments i els van explicant en el seu bloc. També molt interessant els projectes que els proposa, especialment m'agrada un que els diu Passion Time on ells investiguen sobre temes que els apassionen i tot pot acabar en la gravació d'una xerrada a l'estil TED (molt bona idea per treballar per projectes). Digne de ressenya com aplica la ressolució de conflictes dins de l'aula, com fa que al final de curs tots els alumnes treballen amb tots, com introdueix mini lliçons amb instrucció directa i permet com açò ho facen els alumnes, com a banda de les notes normals els dóna unes amb les competències del segle XXI, com empodera als seus alumnes per parlar davant de tot el grup quan ells consideren que ho tenen que fer i com en lloc de rutines crea rituals. El llibre està ple de detalls per a reflexionar i seria ideal per a un cercle de lectura. De fet, el seu autor dirigeix un via twitter a partir del 8 de Juny a les 7 de la vesprada (hora del centre d'Estats Units) i es pot seguir amb el hashtag #Learnlap.

Aquest és un llibre molt recomanable i el meu consell és que el llegisques perquè marca el camí de com ha de ser una classe en el segle XXI.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada