Fa uns mesos vaig
descobrir una qüestió clàssica en els països anglosaxons. Aquesta
qüestió parteix de dos volums iguals de líquids diferents, de
manera que traslladem una certa quantitat del primer líquid al got
de segon, el mesclem homogèniament i tornem a traslladar la mateixa
quantitat de líquid del segon got al primer. Aleshores la pregunta
és: on hi ha més volum del líquid original?
Clàssicament se
formulava aquesta pregunta amb te i llet, però jo vaig descobrir
aquesta qüestió de la mà de Dan Meyer que la plantejava amb CocaCola i Sprite. Me va agradar molt la qüestió i vaig decidir que
faria un vídeo amb productes valencians i he utilitzat orxata i suc
de taronja. Ací teniu el vídeo que he preparat per la ocasió amb
la pregunta plantejada.
La setmana passada li
vaig plantejar la pregunta als alumnes que tinc aquest curs de 1r de
batxillerat i el vaig fer, aprofitant que a principi de curs apareix
el tema de les dissolucions. Ho vaig fer a partir del fòrum de
l'aula virtual.
Haguera pogut plantejar
aquesta qüestió en classe i discutir-la, però m'agrada plantejar
aquestes preguntes que grave en vídeo a través del fòrum perquè
els permet als alumnes disposar de molt de temps per a contestar-la i
reflexionar sobre la resposta. Tinc algunes preguntes formulades en
format de vídeo gravades i m'han donat un bon resultat.
Aquesta qüestió és
interessant per als alumnes perquè tots donen una resposta a la
pregunta plantejada encara que no sàpiguen res sobre dissolucions,
alguns de manera més reflexiva que altres i això permet encetar una
interessant discussió entre ells com així va passar.
Molts alumnes se van
posar a opinar ràpidament sobre la qüestió i van haver respostes
de tots els colors. Els primers que van contestar van dir que hi
havia més quantitat d'orxata perquè, al principi, se trasllada del
primer got al segon, però després se retorna una part, cosa que no
passa amb el suc de taronja. Algú va dir que més de suc de taronja
perquè se transportava menys quantitat d'aquest líquid del segon
got al primer. Va tardar un temps, però un primer alumne va donar el
resultat correcte: hi ha la mateixa quantitat de líquid en els dos
gots.
Aquest alumne va
acompanyar el seu raonament, prou correcte, però encara un poc
imprecís, amb un esquema i va ajudar molt als seus companys. En eixe
punt molts alumnes van començar a vore que eixa era la resposta
correcta i van començar a millorar la resposta del primer. Aleshores
va passar el que considere més interessant: una alumna que al
principi havia dit que hi havia més orxata que suc de taronja va
escriure que havia estat pensant sobre la qüestió i que havia vist
que hi havia la mateixa quantitat en els dos gots i ho va explicar
amb el següent esquema:
L'alumna va acompanyar l'esquema del
següent raonament:
Jo he tornat a veure el vídeo i he
pensat, he fet un dibuix també calculant i me he donat compte que
els dos gots tenen el mateix volum. Agarrem una "O" del got
d'orxata i la posem en el got de suc, així que hi haurà en el suc 6
"S" i una "O". Si mesclem les 6"S" en
la "O", donarà en cada "S" 1/6 de parts de la
"O". Al agarrar la mateixa quantitat que abans de volum del
got d'orxata agarrarem 1/6 de "O" i 5/6 de "S" ,
aleshores hi haurà el mateix volum.
Es tracta d'un raonament molt correcte.
Altres companys també van raonar correctament la qüestió, però
amb una expressió més imprecisa del que passa, encara que
s'observava que entenien la resposta.
Al final els vaig enviar a un enviar a un enllaç on se troba un raonament matemàtic de la resposta, al
principi aplicat a un cas particular i després al cas general.
Resumint, que me pareix una qüestió
molt interessant per alumnes de 1r de batxillerat perquè per al seu
nivell és assolible i ni és molt fàcil ni impossible. Té un
nivell de complexitat que els pot fer pensar i discutir entre ells. A
més, la simplicitat d'aquest experiment fa que no necessiten cap
coneixement previ per parlar sobre ell.
I també me pareix interessant poder
discutir algunes qüestions en el fòrum de l'aula virtual, perquè
no estem limitats en el temps com en classe i fa que els alumnes
puguen argumentar i variar el seu pensament a partir de la discussió
amb companys. En aquesta qüestió, com a professor només vaig
intervindre per a plantejar la qüestió i per a penjar el resultat.
Tota la discussió va ser els alumnes. I això els aproxima al que
representa el treball científic, on les hipòtesis que se fan han de
ser raonades i on existeix una forta discussió.
Per cert, aprofitant aquest vídeo
sobre l'orxata i el suc de taronja he preparat una activitat per als de 3r d'ESO que faré més endavant.
M'agradaria que algun lector del bloc
posara en els comentaris si coneix altres qüestions que se puguen
plantejar en el fòrum de l'aula virtual o si ha experimentat amb
aquesta qüestió quines valoracions ha fet.
Em sembla una activitat interessant! Seguiré el que faces amb 3r d'ESO. Sóc professor de Ciències Naturals i en 3r estic elaborant una pràctica amb enzims de la taronja, suc de taronja, volums ... ja te la mostraré.
ResponEliminaUn salut,
Manolo.
Moltes gràcies pel teu comentari. A vore si actualitze el bloc que amb tanta feina fa dies que no puc.
ResponElimina